candela

href="http://alliekatzgraphics.com/candle1.php">


Candle - Comments and Graphics Glitter

sâmbătă, 26 decembrie 2009

atacul de panica-cum il gestionam

Ca sa intelegem ce este atacul de panica si de ce apare el, trebuie sa vorbim intai despre frica, pentru ca ceea ce experimenteaza o persoana aflata intr-un atac de panica este o frica intensa, acuta, irationala, manifestata printr-o serie intreaga de simptome fizice ca hipertensiune arteriala, palpitatii, nod in gat, tremuraturi, vertij, etc.
Frica este o reactie fiziologica al carei scop este acela de a ne ajuta sa facem fata unei situatii periculoase. Orice animal o experimenteaza. Determinata de o primejdie, senzatia de frica declanseaza in organism o serie de reactii al caror rezultat este secretia unor substante de stres care ne vor pregati pentru fuga sau lupta. In acest sens, aceste substante (adrenalina de exemplu) au un efect de stimulare a cordului, cu intensificarea batailor inimii astfel incat musculatura implicata in lupta sau fuga primeste un aflux crescut de sange, atentia se concentreaza asupra agresorului, simturile devin mai alerte pentru a face fata situatiei combative iar senzatia propriu-zisa de frica, atat de neplacuta, mobilizeaza toate fortele si vointa pentru a scapa de primejdie.
Simptome

Daca suferi un atac de panica, prima senzatie pe care o ai este aceea ca inima incepe sa-ti bata extrem de tare. De asemenea, nu mai poti respira corespunzator si ai ameteli.
Atacurile de panica sunt episoade neasteptate de frica si anxietate care determina simptome precum cresterea ritmului cardiac, ingreunarea respiratiei. Atacurile de panica provoaca un stres coplesitor, care e mai mare decat ar declansa acea situatie in mod obisnuit. Oamenii care au atacuri de panica se simt ca si cum ar trai un infarct sau ca isi pierd controlul gandurilor. De multe ori aceste persoane cauta asistenta medicala de urgenta pentru aceste simptome. Potrivit unor estimari, 30 la suta dintre adulti traiesc cel putin un atac de panica pe parcursul vietii.

Atacurile de panica incep de multe ori dintr-o data si fara advertisement. Din momentul in care incep, isi ating punctul de maxima intensitate in 10 minute si dureaza aproximativ 30 de minute. Totusi, nu exista doua atacuri de panica la fel si unii pacienti au raportat atacuri de panica care au durat cateva ore sau chiar o zi intreaga. Atacurile de panica pot aparea oricand in timpul starii de veghe sau de somn si o mare parte dintre pacienti spun ca atacurile de panica i-au trezit in timpul noptii.

Desi atacurile de panica sunt relative asemanatoare intre ele, ele pot avea loc in urmatoarele trei tipuri de situatii, potrivit Asociatiei Americane a Tulburarilor de Anxietate.:
• Neasteptate- un atac de panica ce are loc fara avertisment si fara motiv aparent.
• Situational- un atac de panica ce apare intr-un set anume de circumstante. De exemplu, persoana manifesta simptomele cand se afla intr-o multime de oameni.
• Predispuse situational- situatii in care persoana manifesta atacurile de panica si alte in care nu se intampla acest lucru.

Desi atacurile de panica sunt inspaimantatoare pentru cei mai multi pacienti, ele tind sa fie inofensive. Multi oameni au doar unul sau doua atacuri de panica pe tot parcursul vietii. Totusi, cei care au trecut prin atacuri de panica repetate pot fi diagnosticati cu tulburare de panica, care presupune, de obicei, cel putin patru atacuri de panica pe luna. Pacientii cu tulburare de panica ajung sa evite situatiile care tind sa induca atacurile. De exemplu, o persoana care a avut un atac de panica in timp ce conducea masina peste un pod, poate ajunge sa evite toate podurile. Evitarile pot conduce la izolare si afecteaza negativ calitatea vietii, la cresterea riscului de depresie, abuz de substanta si chiar suicid. Cei care sufera de atacuri de panica in mod regulat, au un risc crescut pentru a dezvolta agorafobie, ceea cee inseamna incapacitatea de a se misca dincolo de limitele confortabile(de exemplu, propria casa) din cauza anxietatii crescute.

Alte simptome ale afectiunii sunt:

•Transpiratia abundenta;
•Ameteala;
•Tremurat;
•Frisoane;
•Greata;
•Crampe abdominale;
•Durere in zona toracica;
•Cefalee (migrena);
•Slabiciune.
Este foarte posibil sa suferi doar un singur simptom, insa pot surveni simultan chiar mai multe. Atacul de panica se poate mentine in jur de 10 minute, insa pot dura chiar si pana la o jumatate de ora.

Cauzele aparitiei atacului de panica

Factori genetici – daca o persoana din familie sufera de probleme cu inima sau are atacuri de panica, este foarte posibil ca boala sa se transmita mai departe;

Stresul – gandurile negre, frustrarile si temerile se pot transforma foarte usor intr-un atac de panica;

Decesul unei persoane dragi, diverse evenimente traumatizante (abuz sexual, accident etc);

Schimbarile mari, de exemplu venirea pe lume a unui copil.
Remedii homeopate pentru atacuri de panica,in functie de starea de boala.



Aconitum napellus - Un atac de panica ce apare subit, cu o frica foarte puternica. Starea de anxietate puternica poate fi insotita de palpitatii puternice, lipsa de aer si roseata a fetei. Cauza poate fi o experienta socanta.



Argentum nitricum - Acest remediu poate fi de folos in starile de anxietate dinaintea unui eveniment important - examen, interviu sau aparitie in public. Alte simptome pot si ameteala si diareea. Persoanele afectate de anxietate pot fi entuziaste si usor sugestionabile, cu otendinta spre anumite ganduri si impulsuri. Adesea poftesc dulciuri si sare (alimente ce le agraveaza de obicei starea).



Arsenicum album - Acest remediu este potrivit pentru persoanele care sunt foarte ingrijorate in legatura cu sanatatea lor, sau sunt stresate daca nu au ordine si siguranta. Obsedate de detaliile marunte si foarte ordonate, aceste persoane simt nevoia sa detina controlul total. Atacurile de panica au loc de obicei noaptea sau la primele ore ale diminetii. Persoana se simte extenuata, dar este nelinistita si anxioasa. Aceste persoane au si probleme digestive si atacuri de astm.



Calcarea carbonica - Pentru persoanele independente si puternice care devin la un moment dat coplesite de boala sau munca si incep sa se teama de o cadere. Cand sunt obositi pot avea ganduri confuze si amestecate, ceea ce le poate agrava situatia. Grija si vestile rele le pot face agitate si pot capata sentimentul agasant al iminentei unui dezastru. Frica de inaltimi si claustrofobia sunt obisnuite. Persoana care are nevoie de acest medicament este fruguroasa si se misca greoi, ii plac dulciurile si oboseste usor.



Gelsemium - Senzatii de slabiciune, tremur si o paralizie a gandurilor sugereaza nevoia acestui medicament. Este de ajutor pentru persoanele care au stari de neliniste inaintea unui spectacol, unei vizite la dentist sau unui eveniment stresant. Odata cu nervozitatea apar transpiratii reci, diaree si dureri de cap. Teama de multimi, frica de a cadea si chiar teama ca inima s-ar putea opri sunt indicatii pentru Gelsemium.



Ignatia amara - Pentru persoane sensibile care sunt anxioase din cauza durerii, dezamagirii, criticii sau a asinguratatii. Alte indicatii sunt atitudinea defensiva, oftatul frecvent si toanele schimbatoare. Persoana respectiva poate izbucni pe neasteptate fie in lacrimi, fie in accese de ras. Alte simptome sunt durerea ascutita intr-o parte a capului si dureri de burta sau spate.



Kali phosphoricum - Pentru persoanele extenuate de munca sua boala, care simt o mare teama de faptul ca nu vor putea face fata situatiei. Pacientul este iritabil, hipersensibil si se poate speria de orice zgomot. Stirile neplacute si evenimentele mondiale pot agrava situatia. Pot apare insomnia si scaderea puterii de concentrare. Mancarea, caldura si odihna amelioreaza adesea simptomele.



Lycopodium - Pacientii potriviti pentru acest remediu sunt anxiosi din cauza stresului si sufera de lipsa increderii in sine. Pot fi timizi si intimidati usor de oamenii pe care ii considera puternici (dar pot fi si dominanti cu cei pe care ii considera mai slabi). Preluarea responsabilitatii poate duce la o anxietate profunda si frica de esec, desi persoana respectiva se descurca bine. Alte indicatii sunt claustrofobia, iritabilitatea, balonari si gaze, pofta de dulciuri.



Natrum muriaticum - Emotiile puternice si timiditatea pot face aceste persoane sa para rezervate si private. Chiar si cand se simt singure, acestea au tendinta de a sta departe de situatiile sociale, fara a sti ce sa faca sau sa spuna. (Inhibitiile sunt alungate complet de alcool, insa apoi se simt rusinati). Ofensati usor, acest gen de persoane se complac in suparare, nefericire si izolare mult timp, refuzand consolarea, chiar daca si-o doresc. Cu toate astea, sunt buni ascultatori si simt empatie fata de situatia interloculorului. Alte indicatii sunt claustrofobia, anxietatea in timpul noptii, migrenele si insomnia.



Phosphorus - Aceste persoane sunt deschise, au imaginatie, se sperie usor si traiesc fobii intense si vii. Anxietatease poate declansa la aproape orice gand. Foarte empatici, acestia se pot incarca de suferintele celorlalti pana la boala sau extenuare. Au nevoie de companie si incurajare si se inrosesc usor la fata, au palpitatii, senzatii de sete si au o pofta puternica de alimente reci.



Pulsatilla - Oamenii care au nevoie de acest remediu isi exprima anxietatea prin nesiguranta si agatarea de altii, cu o nevoie constanta de sprijin si comfort. Aceste persoane pot avea toane schimbatoare, sunt plangacioase si se poarta copilareste. Caldura si o camera aglomerata poate intensifica anxietatea, iar aerul proaspat si exercitiile usoare o amelioreaza. Pulsatilla ajuta si la anxietatea ce insoteste schimbarile hormonale (pubertate, perioad emenstruale sau menopauza).



Silicea (Silica) - Pentru oameni capabili si seriosi, dar nervosi, timizi si predispusi la scaderi temporare ale increderii in sine. Anxietatea poate fi extrema atunci cand sunt confruntati cu o aparitie in public, un interviu, o sarcina noua. Ingrijorarea si abuzul de munca poate duce la dureri de cap, dificultati in concentrare si stari de extenuare, hipersensibilitate si groaza. Responsabili si grijulii, aceste persoane au tendinta de a exagera si de a acorda o atentie prea mare detaliilor. Au scaderi de energie si se imbolnavesc adesea.







O situatie de criza. Corpul tau se concentreaza pe supravietuirea pe termen scurt. Nivelul de adrenalina creste, presiunea sangelui se ridica, respiri din ce in ce mai repede. Picioarele sunt gata de fuga, bratele sunt incordate, gata pentru lupta. Pupilele sunt dilatate, gata pentru a primi mai multa lumina. Simti pericolul iminent, stii ca ceva nu e in regula. Nu, nu este o secventa dintr-un film de actiune, e un atac de panica.

Atacurile de panica sunt cele mai raspandite afectiuni psihice, afectand unul din 75 oameni. Cel putin 1,6% din adultii americani, adica 3 milioane oameni, vor avea un atac de panica intr-un anumit moment al vietii lor. Acesta este un episod brusc si coplesitor de frica, fara vreun motiv aparent. Pentru a vedea daca esti expus unui atac de panica, trebuie sa arunci o privire asupra nivelului de stres al vietii tale, acesta declansand mai multa frica decat orice alt eveniment.

Atacurile de panica se pot petrece oricand, chiar si in timpul somnului. Un atac dureaza de obicei pana la 10 minute, dar unele simptome pot dura si mai mult. Acesta vine adesea insotit de transpiratie, batai accelerate ale inimii, dureri de piept, sufocare, ameteala, tremurare, amortire a membrelor, teroare, frica de innebunire sau dorinta de evadare. Printre lucrurile care cauzeaza atacurile, cele importante sunt evenimentele majore din viata unei persoane, precum casatoria sau nasterea unui copil, stresul sever, o dispozitie genetica, tulburari hormonale sau antecedente de trauma emotionala. Atacurile de panica sunt neasteptate, venind brusc, fara avertisment sau fara vreun motiv anume, petrecandu-se repetat.

Mintea este imediat umpluta de ganduri ca ai putea muri din cauza unui infarct, ca te-ai putea sufoca, ca vei innebuni sau vei pierde controlul. Mintea umana retine cu usurinta circumstantele in care un atac de panica s-a petrecut asa ca, data urmatoare, un raspuns de panica este declansat de o situatie sau un mediu pe care mintea nu l-a putut gestiona eficient.

Atacurile de panica sunt deseori urmate de agorafobie, teama de spatii largi. Dintr-o perspectiva a evolutiei, tema este justificata din moment ce, acum mii de ani, spatiile deschise reprezentau posibilitatea atacurilor de animale.

60% din atacurile de panica sunt acompaniate de hiperventilatie, un semn ca este prea mult oxigen si ca este nevoie de o anumita cantitate de dioxid de carbon pentru corpul nostru. Pierderea de CO2 se poate preveni prin tinerea respiratiei. Respiratul intr-o punga de hartie este, de asemenea, o tehnica folositoare. Exercitiile sunt cel mai bun mod de "resetare" a respiratiei ce devine haotica dupa un atac.

Partea creierului unde se petrece atacul este una primitiva, menita pentru supravietuire si nu pentru rezolvarea situatiilor complexe. Nu partea rationala a creierului gestioneaza situatiile de criza, ci cea irationala.

Gestionarea unui atac de panica de unul singur este relativ simpla. Daca o persoana a fost diagnosticata cu aceste simptome, unele tehnici pot opri atacul. Primul pas este relaxarea muschilor, constientizarea tensiunii, urmata de incordarea si relaxarea repetata muschilor. Urmeaza incetinirea ritmului haotic de respiratie, respirand ca si cum ai sufla o lumanare. Plasarea mainilor pe stomac pentru a simti ritmul respiratiei este recomandat,si miscarea circulara a mainilor sau de sus in jos si invers.Se ia o punga de hartie si se aseaza in jurul gurii,apoi cu mainile se tine punga inspirand si respirand in punga,pret de cateva minute.

o alta metoda eficace este Terapia cu flori de Bach.In caz de urgenta se foloseste Remediul Rescue.Pentru tratament mai indelungat se foloseste Aspen,Rock Rose,Cherry Plum,Red Chestnut,Agrimony.

5 comentarii:

  1. foarte interesant ,chiar ma regasesc ,multumesc .....este totusi ceva sa stii informindu-te sa te poti stapini ........felicitari !

    RăspundeţiȘtergere
  2. felicitari , super articol !

    RăspundeţiȘtergere
  3. Multumesc , foarte interesant .M-am regasit in acest articol!

    RăspundeţiȘtergere
  4. nu poti relaxa muschii, in momentul acela esti blocat, terapia homeopatica intro boala ca aceasta o consider nula na nula !!!

    RăspundeţiȘtergere
  5. Stimate anonim,ai incercat vreodata sa iei aconitum?in cateva secunde isi face efectul.Sa nu anulam ceva,ce nu stim,nu am incercat.Daca cineva care a trecut prin atacuri de panica s a vindecat total doar cu homeopate,merita ascultat.Si eu am trecut prin stari grave...si a fost singura solutie.Asa ca sa fim atenti la ce ne iese pe gura..scuze pentru expresie.Si inca ceva,anonimii nu ar trebui luati in seama...

    RăspundeţiȘtergere